Congrès de l’ACL 2022 2022 CLA conference
L’Association canadienne de linguistique a tenu son congrès de 2022 virtuellement du mercredi 1er juin au samedi 4 juin 2022.
Seul·e·s les membres en règle pour l’année 2022 peuvent faire une présentation orale ou présenter une affiche au congrès (des exceptions sont possibles pour les coauteur·trice·s membres d’une communauté autochtone). Pour devenir membre de l’ACL ou pour vérifier votre adhésion, visitez le site : https://www.cambridge.org/core/membership/claacl.
The Canadian Linguistic Association held its 2022 conference virtually from Wednesday June 1 to Saturday June 4, 2022.
All authors of talks and posters presented at the conference must be members of the CLA (exceptions can be made for community member co-authors). To become a member of the CLA or to check your membership status, visit https://www.cambridge.org/core/membership/claacl.
Un guide pratique pour l’ACL virtuelle
A guide to the virtual CLA
Inscription
L’inscription à l’ACL est maintenant ouverte. Pour participer au congrès, vous devez vous inscrire en ligne à l’avance. Il y a plusieurs options pour l’inscription à l’ACL : il est possible de vous inscrire gratuitement, mais nous encourageons celles et ceux qui disposent d’un revenu stable ou de fonds pour la participation aux conférences à soutenir l’ACL en choisissant l’une des options payantes (20 $ ou 50 $).
Registration
Registration for the CLA meeting is now open. To participate in the conference, you must register; free registration is available, but we ask that those with stable employment and employer or grant-provided funding support the CLA by registering at one of the paid levels ($20 or $50).
Meilleure communication et meilleure affiche étudiant·e·s
L’ACL accordera un prix pour la meilleure communication et un prix pour la meilleure affiche conçues et présentées par un·e ou plusieurs étudiant·e·s. La présentation-éclair sera évaluée pour le concours, ainsi que l’affiche elle-même. Une description des critères d’évaluation est disponible ici. Seules les communications étudiantes sont admissibles au concours.
Best student paper and poster prizes
There will be awards for the best paper and the best poster at the CLA conference written and delivered by one or more students. The flash talk will be evaluated for the poster award, as well as the poster itself. Further information concerning the selection criteria can be found here. Only presentations authored and presented by students may be considered for the competition.
Programme
Toutes les heures sont exprimées en GMT-0400 (HAE) All times are shown in GMT-0400 (EDT).
Mercredi le 1 juin Wednesday, June 1 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Allocution de bienvenue Welcoming remarks |
|||||
Syntaxe Syntax Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571présidée par chaired by: Ileana Paul |
Phonologie Phonology Zoom B – Meeting ID: 852 5813 2834présidée par chaired by: Beth MacLeod |
Acquisition (syntaxe–sémantique) Acquisition (Syntax–Semantics) Zoom C – Meeting ID: 842 9141 9180présidée par chaired by: Phaedra Royle |
|||
On the lexicon–information structure connection |
Rounding harmony and loanword epenthesis in Yoruba |
L3 acquisition of gender and number concord among Mandarin and Russian learners: Does the task matter? |
|||
Given the sack, yet promoted: Passivizable V-IO-DO constructions in Cantonese |
Juncture epentheses in Filomeno Mata Totonac: Prosodic and syntactic generalizations |
Acquisition of directionals in Q’anjob’al |
|||
Aspect, not verbal particle: The syntax of doubling in motion verbs in Swiss German |
Extended geminates and the preference for CVC syllables in Bangla/Bengali |
Input and intake in the acquisition of indirect evidential meaning |
|||
pause break |
|||||
Syntaxe Syntax Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571présidée par chaired by: Jila Ghomeshi |
Phonetique–phonologie Phonetics–Phonology Zoom B – Meeting ID: 852 5813 2834présidée par chaired by: Michael Dow |
Documentation linguistique Language Documentation Zoom C – Meeting ID: 842 9141 9180présidée par chaired by: Julie Auger |
|||
Movement across finite CPs: Object hyper-raising in Brazilian Portuguese |
Estimating the areality of phonological segment types using cross-linguistic inventory data |
The implications of idiomatic noun incorporation expressions for L2 Kanien’kéha revitalization |
|||
Successive-cyclic movement at the phase edges in Eastern Lombard |
Prosodic focus in a language with focus particles |
Body partitioning and classifiers: Dual-ing viewpoint gesture strategies in Hul’q’umi’num’ |
|||
pause break |
|||||
Morphosyntaxe Morphosyntax Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571présidée par chaired by: Elizabeth Ritter |
Phonetique–phonologie Phonetics–Phonology Zoom B – Meeting ID: 852 5813 2834présidée par chaired by: Anja Arnhold |
Sémantique Semantics Zoom C – Meeting ID: 842 9141 9180présidée par chaired by: Ryan Bochnak |
|||
Deriving endpoints from containment relations in Niuean |
Consonant lenition and the stop voicing contrast in Argentine Spanish |
Tense above and below modals: Evidence from Bulgarian |
|||
Non-syntactic p-hierarchy effects in Kanyen’keha: An argument for morphological economy |
Vowel laxing in Laurentian French: Lowering, centralization, and individual variation |
That kind-of demonstrative: A semantic analysis of English demonstratives |
|||
Post-verbal PP complements in Huasteca Nahuatl |
Kaqchikel (Mayan) plain and glottalized voiceless stops: An acoustic survey |
Modelling figurative meaning using expectations of normality |
|||
pause break |
|||||
Discussion en table ronde Roundtable discussion Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571 présidée par chaired by: Jila Ghomeshi Quoi inclure dans une déclaration en linguistique en matière d’EDID propre au contexte canadien? What goes into a uniquely Canadian linguistic EDID statement? |
Jeudi le 2 juin Thursday, June 2 | |||
---|---|---|---|
Syntaxe experimentale Experimental syntax Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571présidée par chaired by: Julie Doner |
Acquisition L2 (phonétique–phonologie) L2 Acquisition (Phonetics–Phonology) Zoom B – Meeting ID: 852 5813 2834présidée par chaired by: Márton Sóskuthy |
||
Bare nouns, articles and (in)definiteness in Malagasy |
Predicting difficulty in L2 speech: Moving towards a comprehensive model of L2 perception and production |
||
Why can I laugh a laugh but not joke a joke? Cognate objects unreliably diagnose unergativity |
Acoustic analysis of Spanish vowels in native Spanish and English speakers |
||
An incomplete journey of a clitic in Persian: The puzzle of |
Cue weighting in Mandarin tone perception: A comparison between native speakers and learners of Mandarin |
||
pause break Musée canadien des langes Canadian Language Museum |
|||
Session d’affiches 1 Poster Session 1 Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571 présidée par chaired by: Bronwyn Bjorkman
|
|||
pause break |
|||
Morphologie Morphology Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571présidée par chaired by: Dan Siddiqi |
Sociophonétique Sociophonetics Zoom B – Meeting ID: 852 5813 2834présidée par chaired by: Liisa Duncan |
||
Les nominalisations en -ance en français |
Analysis of Mandarin exclamations: A comparison of the pronunciation of |
||
On allomorphy patterns in the context of secondary imperfectivization in Ukrainian |
Chranna? Turono? Toe-ron-toe? Sociophonetic perception in the pronunciation of |
||
pause break |
|||
Prix national d’excellence : Communication plénière (lauréate 2022) National Achievement Award: Plenary talk (2022 recipient) Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571 A Woman’s Auxiliaries, and how they can help |
Vendredi le 3 juin Friday, June 3 | |||
---|---|---|---|
Syntaxe–sémantiqe Syntax–Semantics Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571présidée par chaired by: Ileana Paul |
Sociolinguistique Sociolinguistics Zoom B – Meeting ID: 852 5813 2834présidée par chaired by: Julien Carrier |
||
Sémantique diachronique de l’adverbe tout le temps en français écrit |
|
||
Bound variable subjects in Labrador Inuttut: |
Negotiating optimal distinctiveness and social cohesion in unpopular opinion threads |
||
Meaningful dimensions in Dàgáárè functors |
Teaching introductory linguistics with justice: Updating an open educational resource |
||
pause break |
|||
Session d’affiches 2 Poster Session 2 Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571 présidée par chaired by: Richard Compton
|
|||
pause break |
|||
Documentation linguistique Language documentation Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571présidée par chaired by: Nicole Rosen |
Acquisition (phonétique–phonologie) Acquisition (Phonetics–Phonology) Zoom B – Meeting ID: 852 5813 2834présidée par chaired by: Ashley Farris-Trimble |
||
A first detailed language map of Gilan Province, Iran |
Comparing the development of syllable codas in two phonotactically similar languages |
||
Language attitudes and perception of Berrichon, a regional language in France, inside the language community |
Examining the role of input and output in the Spanish heritage speakers’ grammars |
||
pause break |
|||
Assemblée générale annuelle Annual General Meeting Un lien Zoom sera envoyé aux membres en règle A Zoom link will be sent to members in good standing |
Samedi le 4 juin Saturday, June 4 | |||
---|---|---|---|
Morphosyntaxe et sémantique Morphosyntax and Semantics Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571présidée par chaired by: Tom Leu |
Psycholinguistique Psycholinguistics Zoom B – Meeting ID: 852 5813 2834présidée par chaired by: Lyn Tieu |
||
Plural epistemic indefinites: Clusivity and paucity |
Does gender bias affect the interpretation of English sloppy ellipsis? |
||
Aspect marking strategies in Igala |
Lisibilité de l’écriture inclusive : apports des techniques d’oculométrie |
||
Person and gender in pronoun paradigms: A semantic account of a morphological pattern |
Le traitement de l’accord de l’adjectif et du déterminant en modalité auditive : une étude de potentiels évoqués chez les adolescents québécois |
||
pause break Rencontre du Comité pour les langues autochtones Meeting of the Committee for Indigenous Languages Zoom E – Meeting ID: 842 9141 9180 |
|||
Morphosyntaxe Morphosyntax Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571présidée par chaired by: M. Cristina Cuervo |
Psychophonétique Psychophonetics Zoom B – Meeting ID: 852 5813 2834présidée par chaired by: Emily Elfner |
||
Persian compounds in the mental lexicon |
Speech segmentation and tone sandhi in Mandarin Chinese |
||
Two types of oblique arguments in Eastern Algonquian and their implications on Case |
You don’t sound like me: Accent ratings show in-group avoidance amid COVID-19 |
||
Mots de la fin et clôture du congrès Final remarks and closing Zoom A – Meeting ID: 886 7428 1571 |