Congrès de l’ACL 2024 2024 CLA conference
L’Association canadienne de linguistique tient son congrès de 2024 à l’Université Carleton du lundi 17 juin au mercredi 19 juin 2024. Le congrès se tiendra au Centre Carleton Dominion-Chalmers, situé dans le centre-ville d'Ottawa, au 355 rue Cooper. L'entrée principale du Centre Dominion-Chalmers se trouve au 290 rue Lisgar.
The Canadian Linguistic Association is holding its 2024 conference at Carleton University from Monday, June 17, through Wednesday, June 19, 2024. The conference will be held at the Carleton Dominion-Chalmers Centre, located in downtown Ottawa at 355 Cooper Street. The main entrance to the Dominion-Chalmers Centre is at 290 Lisgar Street.
Inscription : https://payments.carleton.ca/cla-acl/registration/
frais d’inscription | au plus tard le 1er mai |
après le 1er mai |
---|---|---|
Régulier | 120 $ | 140 $ |
Étudiant·e / Postdoc / Sans emploi / Retraité·e / Communauté | 30 $ | 40 $ |
Registration: https://payments.carleton.ca/cla-acl/registration/
registration fee | by May 1 | after May 1 |
---|---|---|
Regular | $120 | $140 |
Student / Postdoc / Underemployed / Retired / Community | $30 | $40 |
Cours intensifs post-ACL, le jeudi 20 juin 2024
Trois mini-cours se tiendront au Département de linguistique de l’Université d’Ottawa, le jeudi 20 juin, à la salle 420 du pavillon Hamelin, au 70 avenue Laurier Est. Il faut être membre de l’ACL pour y participer. Veuillez vous inscrire ici. Les places sont limitées.
- Introduction to LFG
- Ida Toivonen, Université Carleton
- Phonetics experiments and the OpenSesame Platform
- Beth MacLeod, Université Carleton
- Introduction to Pragmatics
- Naomi Francis, Université d’Ottawa
Post-CLA Crash Courses, Thursday, June 20, 2024
Three mini-courses will take place in the Department of Linguistics at the University of Ottawa on Thursday, June 20, in room 420 of Hamelin Hall, at 70 Laurier Avenue East. You must be a CLA member to participate. Please register here. Spaces are limited.
- Introduction to LFG
- Ida Toivonen, Carleton University
- Phonetics experiments and the OpenSesame Platform
- Beth MacLeod, Carleton University
- Introduction to Pragmatics
- Naomi Francis, University of Ottawa
Transport et hébergement Travel and accommodations
Transport
Voyage par avion
Pour vous rendre à Ottawa par avion, choisissez l'aéroport international d'Ottawa (YOW). Depuis l'aéroport, vous pouvez vous rendre au centre-ville en autobus ou en taxi.
Voyage en train
Vous pouvez vous rendre à Ottawa en train depuis de nombreuses régions de l'Ontario et du Québec en utilisant Via Rail. Prenez le train jusqu'à la gare Via Rail d'Ottawa (200, chemin Tremblay), puis prenez un taxi, l'O-Train ou un autobus jusqu'à votre lieu d'hébergement.
Voyage en autobus
Vous pouvez vous rendre à Ottawa en autobus à partir de différents endroits grâce à des compagnies comme MegaBus et FlixBus.
Se déplacer à Ottawa
Les transports en commun à Ottawa sont assurés par OC Transpo, y compris les lignes d'autobus et l'O-Train. Notez que seule la ligne 1 de l'O-Train fonctionne actuellement en raison de la construction de la ligne 2, mais des autobus circulent sur la ligne 2.
Hébergement
Plusieurs hôtels se trouvent à proximité du lieu de la conférence.
Hôtel recommandé
Nous avons réservé un bloc de chambres à l'Arc The Hotel à un tarif réduit de 209 $ par nuit. Les chambres peuvent être réservées sur ce lien. Vous pouvez également utiliser le code de groupe suivant : CDCCAC. Vous pouvez également appeler l'hôtel au (613-238-2888) et utiliser le code ci-dessus pour obtenir le tarif réduit.
Autres hôtels à proximité
- Cartier Place Suite Hotel (180 rue Cooper)
- The Metcalfe Hotel (123 rue Metcalfe)
- The Business Inn (180 rue Maclaren)
Options les plus abordables
- Saintlo Ottawa Jail Hostel (75 Nicholas St.)
- Résidence d'été de l'Université d'Ottawa (divers bâtiments sur le campus de l'Université d'Ottawa)
Travel
Travel by air
To reach Ottawa by air, fly to Ottawa International Airport (YOW). From the airport, you can reach the downtown core by bus or taxi.
Travel by train
Ottawa can be reached by train from many parts of Ontario and Quebec using Via Rail. Take the train to the Ottawa Via Rail Station (200 Tremblay Rd.) and then take a taxi, O-Train or bus to your accommodation.
Travel by bus
Ottawa can be reached by bus from various locations through companies like MegaBus and FlixBus.
Getting around Ottawa
Public transit in Ottawa is through OC Transpo, including bus routes and the O-Train. Note that only Line 1 of the O-Train is running right now due to construction on Line 2, but there are buses running the Line 2 route.
Accommodations
There are several hotels close to the conference venue.
Recommended hotel
We have reserved a block of rooms at Arc The Hotel for a reduced rate of $209 per night. Rooms can be booked at this link. Or you can apply the following group code: CDCCAC. You can also call the hotel at (613-238-2888) and use the above code to secure the discounted rate.
Other nearby hotels
- Cartier Place Suite Hotel (180 Cooper St.)
- The Metcalfe Hotel (123 Metcalfe St.)
- The Business Inn (180 Maclaren St.)
Most affordable options
- Saintlo Ottawa Jail Hostel (75 Nicholas St.)
- University of Ottawa Summer Residence (various buildings on University of Ottawa campus)
Programme
Conférences invitées : Carleton a organisé 3 conférences invitées, dont une conférence étudiante et 2 liées aux séances thématiques. Elles sont signalées par l’icône 🗨.
Invited Talks: Carleton has organized 3 invited talks, including a student talk and 2 talks connected to thematic sessions. These are indicated by the 🗨 icon.
Lundi 17 juin Monday, June 17 | ||||
---|---|---|---|---|
déjeuner breakfast |
||||
Morphologie Morphology Salle de classe Classroom 15/16présidée par chaired by: Alison Biggs |
Phonologie Phonology Salle de classe Classroom 14présidée par chaired by: Avery Ozburn |
Sociolinguistique Sociolinguistics Salle de classe Classroom 17présidée par chaired by: Jeff Tennant |
||
Metasyncretism and secondary exponence in LRFG |
Kwak’wala Stress as Phrasal Prominence |
Speaking of immigrants: Commentary on the aural employability of (non-)Canadian English |
||
On the structural analogy between German gender and types of classifiers |
Unveiling the Feature Hierarchy of Taiwan Mandarin: A Contrastivist Approach to its Consonant System |
“Woman, Life, Freedom:” A Feminist Critical Discourse Analysis of Gender and Political Activism |
||
Neopronoun agreement in languages with grammatical gender and nominal concord |
Different [back] [round]’s: Lexical origin and vowel harmony in Turkish |
Innovating corpus building: Community collaboration, repatriation and restitution |
||
10:30 | 10:45 | pause break |
||
Syntaxe Syntax 15/16présidée par chaired by: Bronwyn Bjorkman |
Phonétique Phonetics 14présidée par chaired by: Suzy Ahn |
Acquisition L2 L2 Acquisition 17présidée par chaired by: Lyn Tieu |
||
Multiple wh-questions in Sheshatshiu Innu-aimun |
Production of /i/-/ɪ/ vowel contrast by Spanish learners of English: a phonetic imitation study |
The Acquisition of French Object Clitics by Second Language-Learner Children: Between the Effect of Age and the Quantity of Input |
||
Les multiples grammaires de l’interrogation en chiac |
Is vowel quality an acoustic correlate of stress in Mexican Spanish? |
A default preference for local readings of reflexives: evidence from L2 Turkish and L2 English |
||
11:45 | 13:00 | pause midi lunch break |
||
13:00 | 14:30 |
Session d'affiches 1 | Poster session 1
|
||
Sémantique Semantics 15/16présidée par chaired by: Bettina Spreng |
Analyse de discours Discourse Analysis 14présidée par chaired by: Heather Burnett |
Socio-phonétique Sociophonetics 17présidée par chaired by: Derek Denis |
||
Continuous Aspect in Nsyilxcn (Okanagan Salish) |
Depp v. Heard: Reported Speech in Canadian Media Discourse |
ABCs of Coastal Spanish: Afrodescendancy, Bilingualism, Cross-dialectal influence in liquid coda variations of Coastal Spanish |
||
A Source of Conativity in Tlingit Pluractional Verbs |
“My bad. That’s a transwoman, and I’m going to end my life”: Repair in crowd work on TikTok |
/e/-/i/ overlap in Manitoba English |
||
Declarative questions in Shanghainese and Cantonese |
Regard critique sur la représentation des langues autochtones dans les médias francophones québécois (2021–2023) |
The voicing of the initial /t/ of definite articles and object pronouns in Modern Greek dialects: evidence from Greek Canadians |
||
Étude expérimentale des propriétés d’exhaustivité de la disjonction en français : L’interaction de l’exclusivité, du libre choix, et des implicatures ad hoc |
Asian but Which Asian? Stylization among Onstage and Online Asian Diaspora Comedians |
|||
16:30 | 16:45 | pause break |
||
16:45 | 18:45 | Assemblée générale de l’ACL Annual General Meeting of the CLA |
||
19:00 | 21:00 | Soirée étudiante Student Mixer |
Mardi 18 juin Tuesday, June 18 | ||||
---|---|---|---|---|
déjeuner breakfast |
||||
Syntaxe Syntax Salle de classe Classroom 15/16présidée par chaired by: Arsalan Kahnemuyipour |
Séance thématique sur la collaboration communautaire Special Session on Community Collaboration Salle de classe Classroom 17présidée par chaired by: Emily Elfner |
Sémantique Semantics Salle de classe Classroom 14présidée par chaired by: Elizabeth Smith |
||
Demonstrative as anaphoric definite and its consequences for number |
Collaborative language documentation for language revitalization: an ʔayʔaǰuθəm dictionary and teaching grammar |
Investigating the role of gaze and the semantics of demonstratives in referent identification |
||
Agreement with nominal antecedents in Welsh |
Travail collaboratif et traduction inclusive en français, espagnol et anglais dans le contexte de la recherche participative communautaire |
Defending predicativism: Lessons from Barbie |
||
Preposition stranding in a non-preposition-stranding language: The puzzle of optional preposition omission under sluicing in Polish |
From anthropology to zoology: Small-scale language documentation projects across research disciplines |
Variation in the Morphosemantics of Postnominal Prepositions: The Case of Romance A |
||
10:30 | 10:45 | pause break |
||
10:45 | 12:15 |
Session d'affiches 2 | Poster session 2
|
||
12:15 | 12:30 | pause break |
||
Apportez votre lunch à la... Bring your lunch to... Table ronde Round Table Décoloniser la linguistique Decolonizing Linguistics Panel : Elizabeth Smith (UQAM), Sigwan Thivierge (Concordia), Anne-José Villeneuve (Alberta) |
||||
Syntaxe Syntax 15/16présidée par chaired by: Betsy Ritter |
Séance thématique : Variation en français au Canada Thematic Session: Variation in Canadian French 17présidée par chaired by: Jeffrey Lamontagne |
Psycholinguistique Psycholinguistics 14présidée par chaired by: Tamara Sorenson Duncan |
||
Ezafe in the context of PPs |
Looking Back & Looking Ahead: Acadian French across the Centuries |
Quantified Phrases in Brazilian Portuguese: Preliminary Experimental Results |
||
Gilaki Relative Clause Formation |
Le parler inclusif à Montréal, Paris et Marseille |
Regarde le toad: Grammatical gender cueing in code-switched determiner phrases |
||
I’m like, “Like is not a complementizer, it seems like” |
La variation du genre grammatical des emprunts lexicaux chez les locuteurs de langue française au Canada |
Multimodal recipient mentions in possession-transfer event descriptions: language-specificity outweighs conceptual peripherality |
||
The Syntax of Stative Participles in Brazilian Portuguese |
Les arbres ne cachent pas la forêt : arbres d’inférence conditionnelle et forêt aléatoire appliqués à la variation entre « so », alors, donc et (ça) fait (que) dans le rap québécois |
How Adult Canadian English Speakers Process Prosody in Novel Compound Words |
||
15:45 | 16:00 | pause break |
||
16:00 | 17:00 |
Communication plénière | Plenary talk
|
||
18:00 | 20:00 | Repas de conférence Conference dinner |
Mercredi 19 juin Wednesday, June 19 | ||||
---|---|---|---|---|
déjeuner breakfast |
||||
Syntaxe Syntax Salle de classe Classroom 15/16présidée par chaired by: Jila Ghomeshi |
Phonologie Phonology Salle de classe Classroom 17présidée par chaired by: Jeffrey Lamontagne |
Acquisition L1 L1 Acquisition Salle de classe Classroom 14présidée par chaired by: Nicole Rosen |
||
Pied-Piping in the External Merge in Collins Conjunctions |
Syllables ≈ Prosodic-words: Making sense of free phonotactics in Garo |
Gender in Toronto Heritage Spanish |
||
External Possession in Kinyarwanda: A Tale of Two Applicatives |
Quantité vocalique et accentuation en Mixe d’Ayutla |
Five- & Eight-Year-Olds’ Interpretation of Ambiguous They |
||
Low “From” Applicatives in Kanien’kéha |
Phonologically-conditioned allomorphy in Oromo plurals |
Evaluating community engagement in a museum-based research activity: Living Labs as ideal settings for community collaboration |
||
10:30 | 10:45 | pause break |
||
Syntaxe Syntax 15/16présidée par chaired by: Dennis Storoshenko |
Phonétique Phonetics 17présidée par chaired by: Beth MacLeod |
Acquisition L2 L2 Acquisition 14présidée par chaired by: Lyn Tieu |
||
The perception of sarcasm: Can prosody cue whether a statement is a compliment or an insult? |
Artificial morpho-phonological learning: a study based on French Liaison |
|||
Impersonal is Parasitic |
Exploring Variability and Contextual Influences on the Uvular Consonant [ġ] in Gilaki |
Ojalá (hopefully) dependent clauses in L2 Spanish: verbal morphology and epistemic interpretation |
||
The Argument and Event Structure of Non-Volition |
A phonetic description of the glottal stop /ʔ/ in Teochew |
Complementizer dropping in Spanish as L2 by English and German L1 speakers |
||
pause midi lunch break |
||||
Syntaxe Syntax 15/16présidée par chaired by: Richard Compton |
Phonologie Phonology 17présidée par chaired by: Michael Dow |
Sémantique Semantics 14présidée par chaired by: Samuel Jambrović |
||
Path in Hmong: The structure of directional PPs |
In Defence of Structure: Phonotactics in Hindi |
Inferences of co-speech sound effects project: Further experimental evidence |
||
The syntax of the Korean -ese construction |
Vowel harmony in Sakha: factors influencing the choice of suffix allomorph in loanwords |
TAM domain in Mongolian: -lee suffix |
||
Second-position clitics in Sanandaji Kurdish |
Neither rhyme nor reason? Probing rhythmic variation in Laurentian French |
A minimally sufficient account of minimal sufficiency |
||
15:15 | 15:30 | pause break |
||
Morphologie Morphologie 15/16présidée par chaired by: Kumiko Murasugi |
Sociolinguistique Sociolinguistics 17présidée par chaired by: Julie Auger |
Pédagogie de la linguistique Linguistics Pedagogy 14présidée par chaired by: Karen Jesney |
||
(In)dependence in Scottish Gaelic Verb Conjugation |
Going Beyond Native Speakers: An Analysis of Perceptions towards Cuban and Peninsular Spanish |
Explicit writing instruction in an OER textbook |
||
Functional and Phonological Spell-out Domains in Inuktitut |
Lexical variation of expressions for ‘died’ in Winnipeg obituaries: a diachronic analysis |
|||
La dénombrabilité des noms éventifs du français |
Morphosyntactic variation in the past tense verbs of Modern Greek |
The Language Profiles Project for linguistics pedagogy |
||
17:15 | 17:45 | Réunion des juges Judges’ meeting |