Association canadienne de linguistique
Canadian Linguistic Association



Actes du Congrès de l’ACL 2023 2023 CLA conference proceedings

Les articles publiés dans ces actes ont été présentés lors du congrès annuel de l’Association canadienne de linguistique qui s’est tenu à l’Université York, 31 mai au 2 juin 2023. Certaines des communications présentées n’ont pas été soumises par les auteures et les auteurs.

Rédactrice : Simone Diana Zamarlik

En suivant les liens de la table des matières, vous pouvez télécharger les articles du congrès au format PDF.

Les droits d’auteur demeurent la propriété des auteures et des auteurs.

ISSN 0027-9633

The papers in these proceedings were presented at the annual conference of the Canadian Linguistic Association held at York University from May 31 to June 2, 2023. Not all papers given at the conference were submitted.

Editor: Simone Diana Zamarlik

Follow the links in the table of contents to download the papers in PDF format.

Copyrights remain with the authors.

ISSN 0027-9633


Table des matières Table of Contents

  1. The grammaticalization of alienable possession in Makkan Arabic Hanadi Azhari Umm Al-Qura University
  2. Multilingualism in the linguistic landscape of Ibadan, Nigeria Adeola Aminat Babayode-Lawal University of Ibadan & Simon Fraser University
  3. Phonetic convergence of gender nonconforming individuals Anissa Baird & Jessamyn Schertz University of Toronto
  4. The semantics of at DET time and their role in discourse coherence Crystal H. Y. Chen University of Toronto
  5. Here’s an analysis: Malagasy presentatives Vanilla Diane Dimisy,1 Ileana Paul,1 Baholisoa Simone Ralalaoherivony,2 Jeannot Fils Ranaivoson2 & Lisa deMena Travis3 1University of Western Ontario; 2Université d’Antananarivo; 3McGill University
  6. Postverbal subjects in Romance as non-topics and not foci: Insights from Camuno Matteo Fiorini University of Utah
  7. Propriétés aspectuelles des nominalisateurs du français Omar Gamboa Gonzalez University of Toronto
  8. On the differential use of subtypes of English clefts in dialogue Nancy Hedberg,1 Teresita Garduno,1 Emrah Görgülü,2 Monica-Alexandrina Irimia,3 Patricia Schneider-Zioga,4 Juan Manuel Sosa,1 Keith Tse5 & Yifang Yuan1 1Simon Fraser University; 2Istanbul Sabahattin Zaim University; 3Modena–Reggio Emilia; 4California State University, Fullerton; 5Lancaster University
  9. Maintenance of Canadian English near the American border Claire Henderson McGill University
  10. Reference to singular kinds in Germanic and Romance Samuel Jambrović University of Toronto
  11. Grammatical values as label alignment Jacques Lamarche Western University
  12. /ʁ/ lengthening consonants created equal in Québec French? Jeffrey Lamontagne,1 Kaitlyn Owens,1 Dav Rosychuk2 & Anne-José Villeneuve2 1Indiana University; 2University of Alberta
  13. « So » … fait que… le français québécois vernaculaire se diversifie-t-il ? Une étude sociolinguistique de l’alternance entre fait que et « so » dans le corpus « RapKeb21 » Emily Brooke Leavitt Université de Sherbrooke
  14. The prosody of Montevideo Spanish: An intonational, rhythmic and tempo description Vanina Machado & Laura Escobar University of Toronto
  15. VOT analysis of L1 and L2 speakers of Itza’: Preliminary results Jack Mahlmann University of Toronto
  16. A raising account of llevar + TIME in Spanish Francisco Ongay González University of Calgary
  17. Re-evaluating the role of duration in Laurentian French high vowel laxing Kaitlyn Owens Indiana University
  18. Kanien’kéha noun incorporation: A dichotomous analysis Martin Renard University of Toronto
  19. Acquisition phonologique, morphologique et syntaxique chez les enfants d’âge préscolaire : Une réévaluation du role du SSE en milieu africain Aurélie Takam York University
  20. The acquisition of the ba-construction in Mandarin Chinese: A study of heritage speakers and second language learners Xiaodan Wu & Bettina Spreng University of Saskatchewan
  21. A new syntactic analysis of Mandarin sentence-final particles Kang Xu University of Calgary
  22. Asking questions in context: An elicitation study of the choice of question forms in Mandarin Chinese conversation Yifang Yuan Simon Fraser University
  23. Premodal how in Mandarin, Taiwanese Southern Min, and Changshanese Kate Yangshuying Zhou & Miao-Ling Hsieh University of British Columbia & National Taiwan Normal University

Dernière mise à jour Last update: 2024-12-18 16:19:47 -0500