Association canadienne de linguistique
Canadian Linguistic Association



Congrès de l’ACL 2021 2021 CLA conference

L’Association canadienne de linguistique a tenu son congrès de 2021 virtuellement du vendredi 4 juin au lundi 7 juin 2021.

Seul.e.s les membres en règle pour l’année 2021 peuvent présenter des conférences ou des affiches au congrès. (des exceptions sont possibles pour les membres de la communauté co-auteur.e.s). Pour devenir membre de l’ACL ou pour vérifier son adhésion, visitez le site : ​https://www.cambridge.org/core/membership/claacl.

The Canadian Linguistic Association held its 2021 conference virtually from Friday June 4 to Monday June 7, 2021.

All authors of talks and posters presented at the conference must be members of the CLA (exceptions can be made for community member co-authors). To become a member of the CLA or to check your membership status, visit https://www.cambridge.org/core/membership/claacl.

Inscription

L’inscription à l’ACL est maintenant ouverte. Pour participer au congrès, vous devez vous inscrire. Il y a plusieurs options pour l’inscription à l’ACL : option gratuite, $20, ou $50; nous encourageons ceux qui disposent d’un revenu stable et des fonds pour la participation aux conférences de soutenir l’ACL en choisissant une des options payées.

Registration

Registration for the CLA meeting is now open. To participate in the conference, you must register; free registration is available, but we ask that those with stable employment and employer or grant-provided funding support the CLA by registering at one of the paid levels ($20 or $50).

Programme de Mentorat Pop-up (PUMP)

La liste d’activités du congrès de l’ACL de 2021 va comporter un Programme de Mentorat Pop-up.

Pop-Up Mentoring Program (PUMP)

The CLA will host a Pop-Up Mentoring event as part of its 2021 conference.

Meilleure communication et meilleure affiche étudiant.e.s

L’ACL accordera un prix pour la meilleure communication et la meilleure affiche concue et présentée par un.e ou plusieurs étudiant.e.s (Une description des critères d’évaluation est disponible ici.) Seules les communications étudiantes sont admissibles au concours.

Best student paper and poster prizes

There will be awards for the best paper and the best poster at the CLA conference written and delivered by one or more students. The lightning presentation will be evaluated for the poster award. (Further information concerning the selection criteria can be found here.) Only presentations authored and presented by students may be considered for the competition.

Programme

dernière mise à jour latest update: 2023-06-28

Toutes les heures sont exprimées en GMT-0400 (HAE) All times are shown in GMT-0400 (EDT).

Vendredi le 4 juin Friday, June 4

Séance Zoom pour toutes les communications orales : Réunion ID : 863 3170 7476 Zoom session for all talks: Meeting ID: 863 3170 7476

Allocution de bienvenue Welcoming remarks

Salle de conférences Breakout room: Bibliothèque Library

Syntaxe Syntax

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Dianne Friesen

Phonétique Phonetics

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Nathan Sanders

Songül Gündoğdu, Arsalan Kahnemuyipour & Marcel den Dikken (Toronto; Hungarian Academy of Sciences)

Ezafe in the context of CPs in Persian and Kurmanji

résumé abstract

Bethany MacLeod & Sabrina M. Di Lonardo Burr (Carleton)

Imitation of the acoustic realization of Spanish stress: Production and perception

résumé abstract

Ileana Paul, Lisa Travis, Jozina Vander Klok & Susi Wurmbrand (Western; McGill; Oslo; Vienna)

Crossed control as Voice restructuring

résumé abstract

Mckinley Alden (Alberta)

Metrics of Central Alaskan Yup’ik stress

résumé abstract

Andrea Levinstein Rodriguez (Calgary)

Comparing locative and existential small clauses in Spanish

résumé abstract

Angeliki Athanasopoulou, Irene Vogel & Grayson Ziegler (Calgary; Delaware)

Is there stress in Bengali?

résumé abstract

pause break

Changement et variation linguistique Language variation and change

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Davy Bigot

Acquisition L2 L2 Acquisition

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Lila Daskalaki

Claire Djuikui Dountsop (U de M)

Trajectoire de l’omission de il dans les constructions impersonnelles à Montréal

résumé abstract

Hilary Walton (Toronto)

Does language learning context influence the dynamics of L2 learner groups? An investigation of social identity in Canadian French-as-a-second-language programs

résumé abstract

Yiming Liang, Pascal Amsili & Heather Burnett (Paris 7; Sorbonne Nouvelle; Labaoratoire de Linguistique Formelle)

Revisiter l’omission du complémenteur que en français montréalais : Exploration de facteurs cognitifs

résumé abstract

Giulia Cortiana, Natasha Swiderski, Sarah Cornwell, Veronica Whitford, Marc Joanisse & Yasaman Rafat (Western, New Brunswick)

Investigating new orthography-induced L2 phonological contrasts: Evidence from Korean- and Farsi-English L2 learners’ production of English vowels and diphthongs

résumé abstract

pause break

Séance spéciale sur la pédagogie Special session on pedagogy

Salle de conférences Breakout room: La pédagogie Pedagogy

présidée par chaired by: Liisa Duncan

Kaili Vesik & Kathleen Currie Hall (UBC)

Random-sampled exams for better learning

résumé abstract

Ai Taniguchi (Toronto)

Teaching academic writing via theoretical linguistics: Towards authentic assessments in introductory linguistics classes

résumé abstract

Lisa Sullivan, Erin Vearncombe & Nathan Sanders (Toronto)

Grading grading: Training for consistency, efficiency, and effectiveness in marking linguistics writing

résumé abstract

Angelica Hernandez & Christopher Plyley (Western; Virgin Islands)

A case for inclusion of non-standard languages in educational contexts for STEM learning

résumé abstract

Discussion en table ronde Roundtable discussion

  • Kathleen Anderson & Heather Bliss (Simon Fraser)
    Centering Indigenous students and their perspectives in linguistics course design
  • Lex Konnelly, Pocholo Umbal & Nathan Sanders (Toronto)
    The Diverse Names Database: A tool for creating more equitable, diverse, and inclusive linguistic example sentences
  • Sophia Bello (Toronto)
    Effectiveness of interactive digital applications: Assessment of student engagement
  • Ganna Pletnyova & Dušan Nikolić (Calgary)
    Integrating the principles of universal design for learning in an online linguistics course
  • Julianne Doner (Toronto)
    Lessons from being the Online Support TA in summer 2020

Conversations sur la pédagogie, animées par les membres de TILCoP

Conversations about pedagogy, led by members of TILCoP

Salles de conférences Breakout rooms: "Pedag.: [SujetTopic]"

Syntaxe Syntax

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Egor Tsedryk

Acquisition L2 L2 Acquisition

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Yasaman Rafat

Andrew Peters (Toronto)

How to adjoin adverbial clauses, and make verb clusters: Lessons from Mongolian converbs

résumé abstract

María Cristina Cuervo, Ohanna Severo, Sophie Harrington & Samuel Jambrović (Toronto)

Features and forms in L2 Spanish verbal inflection

résumé abstract

Jila Ghomeshi (Manitoba)

T-relatives in Persian

résumé abstract

Martha Black & Olga Tararova (Western)

Multilingual advantage for adult instructed acquisition of morphosyntax and the effect of processing modality

résumé abstract

Samedi le 5 juin Saturday, June 5

Séance Zoom pour toutes les communications orales : Réunion ID : 863 3170 7476 Zoom session for all talks: Meeting ID: 863 3170 7476

Célébrez le 10e anniversaire du Musée canadien des langues !

Rejoignez cette discussion pour en savoir plus sur les projets récents du MCL et pour partager vos idées sur les orientations futures

Celebrate the Canadian Language Museum’s 10th anniversary!

Join this discussion to hear about the CLM’s recent projects and to share your ideas for future directions.

Acquisition sémantique Semantic acquisition

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Pedro Mateo Pedro

Phonologie Phonology

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Darin Flynn

Lyn Tieu (Western Sydney)

Scalar implicatures in French: Children’s production mirrors their comprehension

résumé abstract

Lindsay Hracs (Calgary)

Ontological category as a cue to set of alternatives in child-directed speech

résumé abstract

Cheman Baira A Sangma (Calgary)

Garo gemination: A case of faithfulness producing non-moraic geminates

résumé abstract

Ailís Cournane & Sandrine Tailleur (NYU; UQAC)

Where do ‘maybe’s come from?

résumé abstract

Junyu Wu (Victoria)

Contrastive hierarchy analysis of the Mandarin vowel system

résumé abstract

pause break

Syntaxe Syntax

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Elizabeth Ritter

Changement et variation linguistique Language variation and change

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Panayiotis Pappas

Michelle Troberg (Toronto)

Towards a syntactic typology of prepositions in French

résumé abstract

Vidhya Elango & Derek Denis (Toronto)

Fom and friends: Variable BAN-laxing in Multicultural Toronto English

résumé abstract

María Cristina Cuervo & Hong-Yan Liu (Toronto)

The path of Mandarin Ps: from V to P (and back)

résumé abstract

Lanlan Li (Manitoba)

Voice onset time in Winnipeg: A comparison of Filipino and traditional Winnipeggers

résumé abstract

pause break

Session d’affiches 1 Poster Session 1

présidée par chaired by: Bronwyn Bjorkman

Réunion ID : 940 5079 5543 Meeting ID: 940 5079 5543

  • Egor Tsedryk (Saint Mary’s)
    On the structural and referential deficiency of 3pl
  • Monica Irimia (Modena e Reggio Emilia)
    DOM co-occurrence restrictions in Romance: Beyond clitic clusters
  • Michael Barrie & Kang Jungu (Sogang)
    Prosodic spell-out of nominals in Mongolian
  • Samuel Jambrović (Toronto)
    Obviating lexicalism: A structural account of exocentricity and metaphorical extension
  • Darin Flynn (Calgary)
    Hidden compounds in English
  • Jordan Gallant (Brock)
    Affective transparency in compound word processing
  • Dušan Nikolić (Calgary)
    “Deafness” to lexical pitch accents: The case of non-native listeners
  • Andrew McCandless (Toronto)
    Phonetic training of Spanish /u/ in L2 Spanish learners with L1 Canadian English
  • Olga Tararova, Katrina Blong & Qiyao Wang (Western)
    Cross-linguistic influence in the case of gender agreement in L3 Spanish
  • Martha Black, Anabela Rato & Yasaman Rafat (Western; Toronto)
    The effect of stimuli repetition on approximant-stop discrimination in Spanish-dominant and English-dominant late bilinguals
  • Irina Presnyakova & Sylvia Cho (Simon Fraser)
    Linguistic variation in the production of Canadian English vowels: The case of heritage speakers in Vancouver
  • Cenaida Gomez, Gabrielle Zuvic, Nicole E. Scheerer & Jeff Tennant (Western)
    First dialect sound change: Evidence from variation in the ‘s’ production of three groups of migrants in Ciudad Bolívar in Bogotá, Colombia

pause break

Prix national d’excellence : Communication plénière (lauréate 2020)

National Achievement Award: Plenary talk (2020 recipient)

Johanne Paradis (Alberta)

Risk and protective factors in the bilingual development of Syrian refugee children recently arrived in Canada

pause break

Syntaxe Syntax

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Jila Ghomeshi

Changement et variation linguistique Language variation and change

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Brittney O'Neil

Sahar Taghipour (Toronto)

Deriving two types of applicatives: The case of Persian psych predicates

résumé abstract

Christiani Thompson & Sky Onosson (Saskatchewan; Manitoba)

Phonetic change in the grammaticalization of Brazilian Portuguese tipo

résumé abstract

Arlene Stevens, Yvonne Denny, Barbara Sylliboy & Dianne Friesen (Ta'n L'nuey Etl-mawlukwatmumk; Eskasoni Band; Victoria)

Argument mapping in Mi'kmaw

résumé abstract

Jeff Tennant & Damaris Holmes (Western)

Prosodic rhythm in Northeastern Ontario Francophones’ French and English

résumé abstract

Dimanche le 6 juin Sunday, June 6

Séance Zoom pour toutes les communications orales : Réunion ID : 863 3170 7476 Zoom session for all talks: Meeting ID: 863 3170 7476

Acquisition Acquisition

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Lindsay Hracs

Changement et variation linguistique Language variation and change

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Sandrine Tailleur

Yadira Alvarez López, Miguel Barreto, Laura Colantoni, Alejandro Cuza, Irinia Marinescu, Ana Teresa Pérez-Leroux & Jierui Yang (Toronto; Purdue)

The modular interaction hypothesis: When the exponent of gender is an unstressed vowel

résumé abstract

Elena Voskovskaia (Grande Prairie Regional College)

La productivité et la taille de la famille morphologique : Le cas des composés français garde-x and N-A

résumé abstract

Evangelia Daskalaki, Adriana Soto-Corominas, Aisha Barise & Johanne Paradis (Alberta)

Exploring the role of morphological cues in the comprehension of complex syntax in heritage contexts: The case of Arabic-speaking children in Canada

résumé abstract

Michael Dow & Patrick Drouin (U de M)

L’évolution du genre du mot “COVID-19” dans le français de trois continents: Une étude de deux corpus médiatiques

résumé abstract

Samantha Jackson (Toronto)

Pronoun acquisition in a varilingual context

résumé abstract

pause break

Comité ad hoc de l’ACL sur les langues autochtones : Orientations futures

CLA Ad Hoc Committee on Indigenous Languages: Future directions

Morpho-sémantique Morpho-semantics

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Guillaume Thomas

Sociolinguistique Sociolinguistics

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Derek Denis

Yurika Aonuki (UBC)

Revisiting pronominal vs. existential past tense denotations in English and Japanese

résumé abstract

Katie Slemp (York)

Language attitudes towards the use of gender-inclusive language in Spanish on Twitter

résumé abstract

Sander Nederveen (UBC)

Semantics and morphosyntax of double perfects in Alemannic

résumé abstract

Dakota Wing & Ana-Maria Jerca (York)

“You were really good for your first time in English”: Raciolinguistic discourse, accommodation, and gatekeeping surrounding Harnarayan Singh’s English Canadian NHL broadcasts

résumé abstract

pause break

Session d’affiches 2 Poster Session 2

présidée par chaired by: Michael Dow

Réunion ID : 940 5079 5543 Meeting ID: 940 5079 5543

  • Alexandra Lilia Nastevski, Bingqing Yu, Suyuan Liu, Michelle Kamigaki-Baron, Gillian DeBoer & Bryan Gick (UBC)
    How do masks affect the way we speak?
  • Danica Reid & Ashley Farris-Trimble (Simon Fraser)
    sCIP: The s-Cluster Inventory Project
  • Marjorie Leduc (Toronto)
    Icy targets: the case of Karajá
  • Nate Shaftoe (York)
    Harmonic Serialism and the role of underlying representations
  • Nicoline Butler (Toronto)
    Sound Symbolism in Electric, Rock, and Ground-type Pokémon Names
  • Olga Kriukova & Jesse Stewart (Saskatchewan)
    Media Lengua and Imbabura Quichua LL morphosyntactic parser
  • Martin Kohlberger (Saskatchewan)
    Uncovering linguistic prehistory: Insights from toponymy and oral tradition
  • Johnnatan Nascimento (UQAM)
    The *-sk Indo-European suffix evolution in Latin and Romance: Is it a cycle of grammaticalization and degrammaticalization?
  • Anda Neagu (York)
    A syntactic innovation? The case of multiple interrogatives in Italian
  • Metehan Oguz (Calgary)
    Investigating raising structures in Turkish
  • Monica Irimia & Tova Rapoport (Modena e Reggio Emilia; Ben-Gurion)
    The nature of a predicate: The case of depictives

pause break

Prix national d’excellence : Communication plénière (lauréat 2021)

National Achievement Award: Plenary talk (2021 recipient)

John Archibald (Victoria)

Phonology in the multilingual mind

pause break

Morphologie Morphology

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Lisa Travis

Discours et psycholinguistique Discourse and psycholinguistics

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Suzi Lima

Omar Gamboa Gonzalez (Toronto)

Double aspect des nominalisations du français obtenues par conversion

résumé abstract

Jennifer Hinnell & Fey Parrill (Alberta; Case Western)

Gesture helps listeners disambiguate expressions of opinion

résumé abstract

Bronwyn M. Bjorkman (Queen’s)

Representing and resolving feature conflicts

résumé abstract

Jordan Gallant, Sarah Macdonald & Gary Libben (Brock)

Canadian politicians in their own words: A corpus analysis of affective language use in the Canadian House of Commons

résumé abstract

Lundi le 7 juin Monday, June 7

Séance Zoom pour toutes les communications orales : Réunion ID : 863 3170 7476 Zoom session for all talks: Meeting ID: 863 3170 7476

Sémantique Semantics

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Curt Anderson

Phonétique Phonetics

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Ashley Farris-Trimble

Alexis Wellwood & Angela Xiaoxue He (USC; Hong Kong Baptist)

Aspects of comparing adjectives

résumé abstract

Koorosh Ariyaee & Alexei Kochetov (Toronto)

Acoustics of Persian uvular lenition

résumé abstract

Anne Bertrand (UBC) & the ʔaq̓am Language Authority

Degree-based comparative constructions in Ktunaxa

résumé abstract

Mahyar Nakhaei (Calgary)

The epenthetic vowel in Persian loanwords

résumé abstract

Suzi Lima (Toronto)

Relative measures in Brazilian Portuguese

résumé abstract

Bingqing Yu (Simon Fraser)

The role of IF0 in supporting phonological contrasts: A study of the IF0 effect in the Hong Kong Cantonese tone system

résumé abstract

pause break

Table ronde : Qu’est-ce que je peux faire avec un diplôme en linguistique?
Comment être un.e. linguiste en dehors de l’université

Round table: What can I do with a degree in linguistics?
How to be a linguist outside academia

Organisé par Organized by: Éric Mathieu

sponsorisé par la Revue canadienne de linguistique Sponsored by the Canadian Journal of Linguistics

Sarah Ouwayda • Christopher Spahr • Carolyn Dion • Dana Geber • Carrie Gillon • Gretchen McCulloch

Morphologie Morphology

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Ileana Paul

Changement et variation linguistique Language variation and change

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Catherine Léger

Bronwyn M. Bjorkman, Elizabeth Cowper, Daniel Currie Hall, Louise Koren, Jennice Hinds & Dan Siddiqi (Queen’s; Toronto; Saint Mary’s; Carleton)

Morphological upstaging and markedness

résumé abstract

Anne-José Villeneuve, David Rosychuk & Davy Bigot (Alberta; Concordia)

Langue de ville et langue de soirée: Variation stylistique et maintien des contraintes en français québécois soutenu

résumé abstract

Heather Newell (UQAM)

The Morphophonology of Tamil Pronouns: A solution to a locality problem

résumé abstract

Tracie Pospisil, Anne-José Villeneuve & Kristan Marchak (Alberta)

D’où elle est? : Perception dialectale et diversité du français parlé en Alberta

résumé abstract

pause break

Session d’affiches 3 Poster Session 3

présidée par chaired by: Anja Arnhold

Réunion ID : 940 5079 5543 Meeting ID: 940 5079 5543

  • Elizabeth Ritter & Martina Wiltschko (Calgary; ICREA, Pompeu Fabra)
    Grammar constrains the way I talk to myself
  • Curt Anderson (Toronto)
    Perceivable properties and inference to mental states
  • Dennis Ryan Storoshenko & Jesse Weir (Calgary; Simon Fraser)
    Gender stereotype subversion across English wh-islands
  • Dalia Cristerna Roman, Evangelia Daskalaki & Juhani Järvikivi (Alberta)
    The role of structural and semantic factors in the coreference preferences of interpersonal verbs
  • Diana de Zuviria Abbate (Western)
    “And they were like ‘That’s so cool’”: Gender and lexical variation in guided narrations
  • Julie Dallinges (Western)
    “Oot and aboot” in hockey talk
  • Yarubi Diaz (Western)
    Tradition ou avant-garde : Variation du français inclusif sur Twitter au Québec et en France
  • Brittney O’Neill (York)
    The Dance of Conversation: Gender and Language in Metaphors for West Coast Swing Partnership
  • Gabrielle Girard, Vincent Pouliot & Félix Duval (UQAM)
    Courriel ou email? : Perception des anglicismes et des propositions de l’OQLF par des locuteurs québécois
  • Zoë Belk (UC London)
    Innovations in the adjectival morphology of Contemporary Hasidic Yiddish
  • David Rosychuk (Alberta)
    L’avenir dans l’Ouest : la référence temporelle au futur en français albertain
  • Brett C. Nelson & Darin Flynn (Calgary)
    “Chrump’s on Chwitter”? A first look at expanding affrication of English /t/
  • Fatima Hamlaoui, Milena Injac & Emmanuel-Moselly Makasso (Toronto; MinReSI)
    Une exploration de la réalisation du /r/ dans le français de quelques locuteurs basaaphones (Cameroun)

pause break

Syntaxe Syntax

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 1

présidée par chaired by: Dennis Storoshenko

Psycholinguistique Psycholinguistics

Salle de conférences Breakout room: Salle Room 2

présidée par chaired by: Fatima Hamlaoui

Aya Zarka (McMaster & Ben-Gurion)

DOM in Levantine Arabic: The case of collective nouns

résumé abstract

Heather Goad & Natália Brambatti Guzzo (McGill)

Regularly inflected forms can be prosodically ambiguous in English

résumé abstract

Zoë McKenzie (Toronto)

Restrictions on transitivity in Inuktitut subordinate clauses

résumé abstract

Scott James Perry, Gabriela Holko, Matthew C. Kelley & Benjamin V. Tucker (Alberta)

Consonants, vowels, and lexical representations: Evidence from auditory lexical decision

résumé abstract

Mots de la fin et clôture du congrès

Final remarks and closing


Dernière mise à jour Last update: 2023-06-28 18:34:03 -0300